Deprecated: Hook custom_css_loaded is deprecated since version jetpack-13.5! Use WordPress Custom CSS instead. Jetpack stöder inte längre anpassad CSS. Läs WordPress.org-dokumentationen för att lära dig hur du tillämpar anpassade stilar på din webbplats: https://wordpress.org/documentation/article/styles-overview/#applying-custom-css in /www/webvol16/64/ma41iqsntzmeiaw/hurkanvi.se/public_html/wp-includes/functions.php on line 6031
Hur konsumerar vi olika medium? - Hur kan vi? Hur konsumerar vi olika medium? - Hur kan vi?
Hur kan vi prata om
Skriv ut

Hur konsumerar vi olika medium?

Vi konsumerar olika medier på olika sätt, och det har förändrats avsevärt med framsteg inom teknik och digitalisering. Här är några vanliga sätt på vilka vi konsumerar olika medier:

  • Tryckt media: Tryckta medier som tidningar, tidskrifter och böcker konsumeras vanligtvis genom att läsa fysiska exemplar. De kan köpas i butiker, prenumereras på eller lånas från bibliotek.
  • TV och film: TV-program och filmer konsumeras vanligtvis genom att titta på dem på TV-skärmar eller biografer. Traditionellt sett följde vi tv-sändningar på förutbestämda tider, men med framväxten av streamingtjänster kan vi nu också strömma innehåll när vi själva vill via olika plattformar.
  • Radio och ljudmedia: Radioprogram och ljudböcker kan konsumeras genom att lyssna på radioapparater, bilradios, datorer eller genom olika streamingtjänster och podcasts.
  • Digitala medier: Digitala medier, inklusive webbplatser, nyhetsportaler, sociala medier och appar, konsumeras genom att använda elektroniska enheter som datorer, smartphones eller surfplattor. Vi använder dessa enheter för att bläddra igenom webbsidor, titta på videoklipp, interagera med innehåll och delta i sociala medier.
  • Sociala medier: Sociala medieplattformar som Facebook, Twitter, Instagram och YouTube används för att dela och konsumera olika former av medieinnehåll, inklusive text, bilder och videor. Vi använder ofta våra mobila enheter för att interagera med sociala medier.

Det är värt att notera att tekniken har gett oss en mer individualiserad och interaktiv mediekonsumtion. Vi har nu möjlighet att välja innehåll enligt våra intressen, konsumera det när vi vill och också delta genom att skapa eget innehåll och interagera med andra användare.

Alexandet Bard och Jan Söderqvist skriver i sina böcker om Nätokrater (aktiva digitala spelare i Internetåldern) och Konsumtärer (passiva konsumenter). Nätokrater konsumerar inte utan är medskapare till digital media medan Konsumtärer nöjer sig med att passivt konsumera det som dyker upp i ens flöde. Att aktivt delta och själv bestämma vad jag ska tittat på blir allt mer diffust, eftersom algoritmerna på förhand vet vad vi vill titta på.

På TVn har vi idag appar som Netflix, Disney+, HBO och andra streamingtjänster. Den vanliga reguljär TVn med kanaler minskar i antalet tittare. 

Joe Rogan är ett annat fenomen som förklarar mycket om medielogik och Internet. Han började podda med sina vänner för 15 år sedan, i sin källare kopplade han ihop sig med sina vänner över Skype och tryckte på record. Joe Rogan tänkte att om han och hans vänner kunde ha så roligt när de pratade med varandra så skulle nog andra tycka det var roligt att lyssna på. Idag har Joe Rogan runt 11 miljoner visningar per månad på Spotify, och påverkar diskursen i mycket högre utsträckning rent globalt än vad Fox News gör som mestadels når USA.